Mient Klooster
Wij zijn op zoek naar enthousiaste collegaβs op alle vestigingen. Bekijk onze vacatures snel!
27 januari 2025
Wanneer een ondernemer te weinig of te veel omzetbelasting heeft aangegeven en voldaan, moet dit worden gecorrigeerd door middel van een btw-suppletie. Vanaf 1 januari 2025 is deze verplichting aangescherpt: de btw-suppletie moet nu binnen acht weken worden ingediend bij de Belastingdienst. Wanneer sprake is van opzet of grove schuld bij het niet-nakomen van deze verplichting, dan kan een vergrijpboete van 100% van het bij te betalen bedrag worden opgelegd. Correcties van β¬ 1.000 of minder zijn hiervan uitgezonderd.
Achtergrond van de BTW-suppletieaangifte
De fiscale wetgeving kende al de verplichting dat belastingplichtigen de inspecteur uit eigen beweging moesten informeren over onjuistheden of onvolledigheden. Hierdoor moest een btw-ondernemer al een suppletie indienen wanneer hij erachter kwam dat een aangifte over een tijdvak in de afgelopen vijf kalenderjaren onjuist of onvolledig was gedaan. Wanneer een btw-correctie β¬ 1.000 of minder bedraagt, dan hoeft je geen btw-suppletie te doen. Je kunt deze correctie dan verwerken in de eerstvolgende btw-aangifte.
Wijzigingen per 1 januari 2025
De btw-suppletie moet worden ingediend voordat redelijkerwijs kan worden vermoed dat de Belastingdienst op de hoogte is van het onjuist aangegeven bedrag. Tot en met 2024 gold dat dit βzo spoedig mogelijkβ moest gebeuren. De nieuwe regel luidt dat de btw-suppletie binnen acht weken na constatering moet worden ingediend. Deze wijziging wil voorkomen dat ondernemers stilzitten na het opstellen van hun balans, terwijl zij weten dat zij moeten suppleren. Voor ondernemers die vΓ³Γ³r 1 januari 2025 al constateerden dat ze een btw-suppletie moesten doen, begint de termijn van acht weken te lopen vanaf 1 januari 2025. Zij moeten dus vΓ³Γ³r 26 februari 2025 een btw-suppletie hebben ingediend.
Boete, belastingrente
Het niet of niet tijdig indienen van een btw-suppletie, waarbij sprake is van opzet of grove schuld, kan leiden tot een vergrijpboete van maximaal 100% van het te weinig betaalde bedrag. Als de btw-suppletie leidt tot een te betalen bedrag, berekent de Belastingdienst belastingrente. Je kunt deze rente voorkomen door de suppletie over het jaar 2024 vΓ³Γ³r 1 april 2025 in te dienen.
Heb je vragen over deze wijzigingen of wil je meer informatie? Neem dan contact met ons op.
Het laatste nieuws